יום חמישי, 21 באוגוסט 2014

דרושים מנחי סדנאות לגמילה מביקורת - והפעם על המילה למה...



בפוסט הקודם  הצגתי בפניכם
שהמילים המאפיינות את השפה של האדם הביקורתי
הם :  לא  ולמה...

הבטחתי לכתוב על המילה למה
אבל בינתיים התרגשה עלינו מלחמה הקרויה מבצע
אני הייתי במילואים...
רק השבוע אחרי פגישה עם יונית צוק הבלוגריסטית
http://www.blogeristit.com/
חזרה לי היצירתיות....

המילה למה מופיעה לראשונה בתנ"ך בספר בראשית פרק ד' פסוק ו'
אלוהים פונה אל קין, לאחר שרצח את הבל :

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל קָיִן לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ."

אלוהים סקרן לדעת למה קין נפלה רוחו, אנחנו לא באמת יודעים
אם אלוהים יודע את התשובה אם לוא (זה לא כתוב),
אבל אלוהים מגלה התעניינות במצב רוחו של קין...
מכאן שהופעתה לראשונה של המילה למה היא בהקשר סקרני,
בהקשר סקרני לגבי רגשות ומצב רוח

אלא שהפעם השנייה שהמילה למה מופיעה היא כבר מצוטטת
מפיו של פרעה שפונה אל אברם, לאחר שהוא מגלה ששרה אינה אחותו
של אברם, בראשית פרק יב' פסוק יח' :

"וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם וַיֹּאמֶר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי לָמָּה לֹא הִגַּדְתָּ לִּי כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא."

כאן,  פרעה כבר בא בטענות, מבקש לעשות תחקיר עם אברם
המילה למה מופיעה בהקשר של ביקורת והביקורת נאמרת ע"י מלך...

אז מה אני מבינה מזה?

היצירה האלוהית של המילה  למה  היא על מנת שנשתמש בה כדי
לגלות סקרנות, בתחילה על רגשות, ואחר כך על היבטים נוספים של הקיום האנושי

השימוש האנושי במילה למה  מגיע מפרעה, שעליו כבר נאמר,
שהוא מסמל מקום שיש בו מיצר (מצרים) וההזמנה היא להשתחרר ממנו
זאת ועוד ביקורת, גם עצמית, תמיד מגיעה ממקום שהוא, לכאורה,
רם ונישא, איזשהו אדם או חלק בתוכינו שכאילו יודע יותר טוב מאיתנו..

אז מה עושים?

משתמשים במילה למה על מנת לגלות סקרנות... (למה לזברה צוואר ארוך?)
מחליפים את המילה למה במילה איך בשאלות שההקשר שלהן הוא ביקורת
(איך אני יכולה לעזור  לך לזכור לכבות את האור?)
זה הרי הופך את התקשורת שלנו עם עצמינו ועם הסובבים אותנו אחרת לגמרי...

 והרי לכם עוד טיפ לחדר הכושר של הנפש....




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה